Friday 8 March 2013

Adab berdoa diterima Allah

Berdoa bukan sekadar amalan biasa atau pelengkap untuk menambahkan seri kepada sesuatu acara. Sebaliknya ia adalah ibadat diantara manusia sebagai makhluk dengan penciptanya iaitu Allah SWT.  Perkara ini sebagaimana ditegaskan dalam suatu hadis daripada Nu'man bin Basyir RA, katanya Nabi SAW bersabda, maksudnya : "Doa itu adalah ibadat" (Riwayat at-Tirmidzi)

Disebabkan doa adalah ibadat, selayaknya berdoa disertakan dngan adab dan tertibnya, supaya permintaan, pengharapan dan pertolongan yang dipanjatkan didalam doa itu mendapat perhatian dan diterima Allah.

Antara adabnya ialah :-


  • Membaca doa dengan penuh pengharapan dan kekhuatiran. Oleh kerana itu, dianjurkan agar merendahkan suara dan menghadirkan rasa khusyuk. Malah merasakan keagungan dan kebesaran Allah .
      Hal ini sebagaimana ditegaskan dalam al-Quran, maksudnya : "Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan perlahan-lahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang melampaui batas." . (Surah al-A'raaf, ayat 55)
  • Bertaubat sebelum berdoa dan menghadapkan diri pada Allah .Dengan ini segala kekotoran batin dapat disucikan. Doa orang yang suci batinnya lebih segera sampai berbanding doa orang yang bergelumang dosa.
  • Memulakan dan mengakhiri doa dengan memuji Allah dan berselawat ke atas Nabi SAW.  Hal ini sebagaimana sabda Baginda SAW, maksudnya : " Sesungguhnya doa itu terhenti antara langit dan bumi, tiada naik walaupun sedikit, sehingga engkau berselawat kepada nabi engkau ."
      Abu Daud dan Nasai melaporkan : " Apabila kamu hendak berdoa, hendaklah memulai doa dengan memuji Allah dan membesarkannya. Selepas itu berselawat ke atas Nabi. Selepas berselawat, berdoa memohon sesuatu yang diinginkan. "
  • Membaca doa secara berulang kali, dua atau tiga kali. Tindakan ini menunjukkan doa itu sangat diperlukan . Selain itu, dianjurkan mengangkat kedua tangan dan mengusapkan kedua-dua tangan ke muka pada akhir doa.
      Saidina Umar al-Khattab dilaporkan ada menerangkan sabda Nabi bermaksud : "Jika (seseorang) menghulurkan tangannya di saat berdoa, maka tidak akan dikabulkan sehingga dia mengusapkan ke mukanya ."
      Malah, Nabi SAW melalui hadis daripada Salman dilaporkan bersabda, maksudnya : "Sesungguhnya Tuhan kamu malu terhadap hambaNya jika ketika mengangkat tangan kepadanya, lalu Dia kembalikkan dalam keadaan kosong." (Riwayat Abu Daud)
  • Berdoa pada waktu dan tempat yang baik lagi mulia, contohnya pada hari Jumaat, sepertiga malam, hari Arafah,Ramadhan dan waktu sahur. Malah, berdoa ketika sujud, sebelum dan selepas solat dan ketika mengadapo musuh Allah dengan menghadap ke arah kiblat .
     
  • Susunan doa harus biasa dan sederhana, sopan dan tepat mengenai sesuatu dimintanya, bukannya membabitkan perkara remeh.  Dalam hal ini adalah lebih utaam berdoa dengan doa seperti yang terkandung didalam al-Quran. Nadi dan Rasul sering membaca doa seperti terkandng didalam al-Quran supaya hajat dikabulkan .
  • Tidak bersikap terburu-buru dan berasa cepat putus asa. Abu Hurairah RA melaporkan, Nabi SAW bersabda, maksudnya : " Doa seorang di antara kamu akan sentiasa diperkenankan selama dia tidak terburu-buru, iaitu dengan mengatakan : Aku sudah berdoa,namun tidak juga diperkenankan bagiku." (Riwayat al-Bukhari)
      Nabi SAW juga dilaporkan bersabda :" Sentiasa dikabulkan doa seorang hamba selama dia tidak berdoa dengan doa yang mengandungi dosa atau memutuskan solaturahim dan selama dia tidak tergesa-gesa.
      Seorang sahabat bertanya : Wahai Rasulullah, apa yang dimaksudkan dengan tergesa-gesa? Nabi menjawab : Dia berkata, 'aku sudah berdoa, aku sudah berdoa. Namun aku lihat Allah tidak perkenankan doaku' dan dia berputus asa, lalu meninggalkannya " (Riwayat Muslim)

No comments:

Post a Comment