Tuesday 4 December 2012

Rezeki yang Halal

Umum sedia maklum , dunia adalah tempat untuk bercucuk tanam, sedangkan akhirat untuk kita menuai hasilnya. Walau bagaimanapun, Islam tidak pernah melarang umatnya untuk berikhtiar mencari rezeki didunia. Sebaliknya memberikan kebebasan umatnya berikhtiar selagi ia halal dan tidak menyalahi agama .

1. Mencari Rezeki adalah Ibadah
  •  Motivasi paling kuat dalam mencari rezeki adalah menjadikannya sebagai amal ibadah . Firman Allah,  " Apabila telah ditunaikan solat, maka bertebaranlah kamu dimuka bumi, dan carilah kurnia Allah  sebanyak- banyaknya dan ingatlah Allah banyak-banyak agar kamu beruntung. " ( Al- Jumu'ah : 10)
2. Memelihara Iman
  • Modal utama bagi seorang muslim itu adalah takwa. Selain itu, ia juga menjadikan kunci utama kepada rezeki . Allah berfirman, "... Barang siapa bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki daripada arah yang tiada disangka-sangka ."  (Ath-Thalaq [65]: 2-3).
3. Mencari yang Halal
  • Sabda Nabi s.a.w, " Tak akan bergeser dua telapak kaki seorang hamba sampai ia ditanya tentang umurnya, untuk apa dia habiskan? Tentang ilmunya, dalam hal apa ia amalkan? tentang hartanya, dari mana dia dapatkan dan kemana ia nafkahkan? Dan tentang badannya, dalam hal apa dia binasakan?   ( Riwayat at-Tirmidzi , disahihkan oleh al-Albani dalam Shahih Targhib wa Tarhib).
4. Memperbanyak Istighfar dan taubat
  • Firman Allah, " Maka Aku katakan kepada mereka : 'Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun. Nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepada kamu dengan lebat, memperbanyakkan harta dan anak-anakmu, mengadakan untukmu kebun-kebun, dan mengadakan (pula didalamnya) untukmu sungai-sungai " ( Nuh [71] : 10-12)
5. Rajin Berinfak 
  • Ibnu Katsir menjelaskan : Betapa pun sedikit harta yang kamu infakkan pada perkara yang diperintahkan kepada kamu, ataupun yang bersifat mubah (boleh), nescaya Allah pasti menggantinya untukmu didunia. Sedang diakhirat kamu akan diberi pahala dan ganjaran. Firman Allah, " ... Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan maka Allah akan menggantinya dan Dialah sebaik-baik pemberi rezeki . " (Saba'[34] :39)
6. Ringan Tangan kepada Orang Lemah
  • Memuliakan dan suka menolong orang lemah menjadi salah satu rahsia dalam mencari rezeki . Sabda Nabi s.a.w, " Tidaklah kalian mendapatkan pertolongan dan mendapatkan rezeki melainkan disebabkan orang-orang lemah diantara kalian. " (Riwayat al- Bukhari)
7. Menyambung Tali Silaturahim
  • Sabda Rasulullah s.a.w, " Pelajarilah nasab-nasab kalian agar dapat menyambung tali silaturahim kerabat-kerabat kalian . Kerana sesungguhnya menyambung tali silaturahim itu adalah sebab kecintaan didalam keluarga, sebab berlimpahnya harta, dan sebab tertundanya ajal. " ( RiwayatAhmad, at-Tirmidzi dan al-Hakim)
8. Tidak Meminta-minta
  •  Sabda Nabi s.a.w., " Salah seorang dari kalian senantiasa meminta-minta sehingga dia akan menjumpai Allah dalam keadaan tidak ada daging di wajahnya. " (Muttafaq'alaihi)
9.  Bersikap Zuhud
  • Zuhud adalah penawar dari kegemerlapan dunia . Dengannya, seorang Muslim dapat terjaga daripada fitnah dunia. Wasiat Nabi Muhammad s.a.w "jadilah engkau didunia ini seperti orang asing atau orang yang sedang dalam perjalanan." ( Riwayat al-Bukhari)
10. Tawakal kepada Allah
  •  Firman Allah, "... Dan barang siapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya..." ( Ath-Thalaq :3).
  • Tawakal disini tak bermakna menadah tangan , tanpa mahu berusaha sedikit pun

1 comment:

  1. terima kasih atas perkongsian.. :) ilmu yang sangat bermanfaat.

    ReplyDelete