Thursday 7 February 2013

Berdiam diri satu ibadah

BERDIAM DIRI SATU IBADAH

Setiap orang tidak lekang daripada berbicara. Namun, bicara yang sia-sia, tidak mengikut adab, malah penuh dengan tipu muslihat demi kepentingan diri akan membuatkan anda tidak disukai orang sekelilin. Malah dibenci oleh Tuhan dan diakhirat mendapat balasan.  Bagi orang beriman, nikmat lidah kurniaan Tuhan itu digunakan bagi perkataan yang enak didengar,terhias dengan mutiara berhikmah. Mereka tidak akan berbicara perkara sia-sia, menabur fitnah dan membuka aib orang. Jika tiada yang mendatangkan faedah, bagi mereka lebih baik berdiam diri.

Ini kerana berdiam diri mempunyai beberapa hikmah antaranya :-
  • Menjadi satu ibadah
  • Perhiasan tanpa perlu berhias.
  • Kehebatan tanpa kerajaan.
  • Benteng tanpa pagar.
  • Kekayaan tanpa meminta maaf daripada orang lain. 
  • Istirahat bagi kedua-dua malaikat pencatat amal.
  • Menutup segala aib. 
Banyak hadis Rasulullah SAW mengenai kelebihan berdiam diri,antaranya bermaksud : " sesiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Sesiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Sesiapa yang banyak dosanya, nescaya nereka lebih utama baginya. " (Hadis Riwayat Abu Naim)

Hadis riwayat Bukhari dan Muslim bermaksud : " sesiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah dia berkata yang baik atau berdiam."
Sementara hadis diriwayatkan at-Tirmidzi bermaksud : "Sesiapa diam, dia terlepas daripada bahaya".

Ada pendapat mengataka, banyak diam tidak semestinya dungu dan banyak cakap juga tidak semestinya cerdik kerana kecerdikan itu buah fikiran dan orang cerdik yang pendiam lebih baik daripada orang bodoh tetapi banyak bercakap.  Pendapat itu memang ada betulnya kerana jika bercakap panjang lebar, tetapi tiada sedikit pun boleh diambil pedoman. bahkan gelak tawa dan merapu sahaja yang lebih, tiada gunanya. Mereka yang mendengar juga akan cepat merasa bosan dan akhirnya orang itu akan dijauhi rakan taulan. 

SUMBER : HARIAN METRO

No comments:

Post a Comment