Saturday 9 February 2013

Mesej Terakhir Rasulullah

MESEJ TERAKHIR RASULULLAH SAW .

Lebih 10,000 para jemaah berkumpul. Terik matahari Arafah tidak mengundurkan langkah penduduk yang bersatu kerana Allah. Rasulullah berdiri membicarakan khutbah Baginda yang terakhir.

Puji-pujian kepada Allah kedengaran. Sejurus itu, Rasulullah berpesan, maksudnya : "Wahai umatku, hayati kata-kataku. Aku tidak tahu sama ada masih mampu atau tidak bertemu kamu semua selepas tahun ini. Dengarlah dengan teliti dan sampaikan kepada yang tidak hadir hari ini."

Pelbagai reaksi terbit, hairan. tunduk sepi serta membisu berbicara. Para jemaah tekun mendengar bait-bait pesanan Rasululllah. Mari kita teliti antara mesej-mesej terakhir Rasulullah s.a.w :-

MESEJ 1 : Bercinta dengan Al-Quran dan Sunnah. 

Meneliti mesej yang terkandung dalam kedua-dua sumber Islam, al-Quran dan Sunnah serta mempraktikkan segala input dan output yang tersirat untuk kesejahteraan hidup didunia dan akhirat.

MESEJ 2 : Memperkemas bukti cinta 

Hamba yang patuh dan cinta pada Penciptanya akan selalu beristiqamah mencintai Allah, memperbaiki kualiti solat, memperbanyakkan berpuasa, menunaikan zakat dan mengerjakan haji jika mampu. Setiap muslim itu juga akan memperindah hubungannya sesama Muslim yang lain

MESEJ 3: Berwaspada dengan musuh hakiki .

Syaitan merupakan musuh hakiki yang gigih menyerang keselamatan dan keimanan orang Islam secara zahir dan batin. Syaitan telah berputus asa untuk menyesatkan Mukmin dalam perkara-perkara besar, jadi berhati-hatilah agar tidak terjatuh pula dalam perangkapnya yang menghasut dalam perkara-perkara kecil !

MESEJ 4 : Memperhebat takwa 

Setiap jiwa pasti akan bertemu Rabnya dan akan dipersoalkan mengenai segala amal perbuatan yang dilakukan. Awasi kehidupan agar tidak terkeluar daripada landasan yang sebenar. Kita adalah sama dan tiada perbezaan disisiNya. Takwa dan amal soleh , itu kayu ukur sebenar kita dihadapan-Nya.

SUMBER : MAJALAH SOLUSI 

1 comment: